سپتیک تانک در تصفیه فاضلاب

سپتیک تانک در تصفیه فاضلاب

سپتیک تانک به عنوان یک سیستم پیش تصفیه زیرزمینی مستقل و با کارآیی بسیار عالی در نقاط مختلف دنیا شناخته شده است. به دلیل انجام تصفیه اولیه و پس از آن ورود پساب به داخل شبکه های جمع آوری فاضلاب یا چاه های جاذب توسط سپتیک تانک، در اغلب موارد استفاده از سپتیک تانک به جای سیستم تصفیه فاضلاب مرکزی و متمرکز در مناطق روستایی و حاشیه شهرها که فاصله منازل و اقامتگاه ها از هم بیشتر است، صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

همچنین به دلیل طراحی و اجرای آسان تانک های سپتیک، طراحی و ساخت و نصب سپتیک تانک ها معمولاً هزینه کمتری را شامل می شود و با در نظر گرفتن این که فرآیند پیش تصفیه به صورت طبیعی در سپتیک تانک ها انجام می شود، معمولاً اشخاصی که برای منازل، ویلاها و ساختمان ها از سپتیک تانک ها استفاده می کنند، مجبور به پرداخت هزینه لازم جهت اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب و انتقال فاضلاب به تصفیه خانه نیستند و همچنین با نصب سپتیک تانک خسارت کمتری جهت اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب به محیط زیست وارد می شود.

سپتیک تانک یک مخزن ضد آب هست که معمولاً از جنس بتن، فایبرگلس و پلی اتیلن برای ساخت آن استفاده می شود و دارای لوله ورودی و خروجی می باشد. فاضلاب از محل تولید توسط لوله های فاضلابی به سپتیک تانک فاضلاب منتقل می شود. فرایندی که در سپتیک تانک ها باعث کاهش بار آلودگی و تصفیه اولیه می شود، فرایند طبیعی، ته نشینی با در نظر گرفتن زمان ماند مناسب می باشد. داخل سپتیک تانک سه لایه مختلف از مواد تشکیل می شود. مواد جامدی که چگالی کمتری نسبت به آب دارند مانند چربی و روغن ها که بر روی سطح فاضلاب شناور می شوند. مواد سنگین تر از آب در کف سپتیک تانک ته نشین می شوند و به صورت یک لایه لجن در می آیند و لایه میانی فاضلاب که تا حدودی روشن تر از فاضلاب اولیه می باشد.

لایه های لجن و فاضلاب ته نشین شده در مخزن سپتیک باقی می مانند تا باکتری ها به صورت طبیعی در فاضلاب رشد کرده و میکرو ارگانیسم ها را از بین ببرند. لجن ها تا زمانی که به وسیله پمپ از مخزن خارج شوند در سپتیک تانک باقی می مانند. لایه میانی که دارای پساب شفاف تر هست از طریق لوله خروجی جهت مصارفی که تعیین شده است از جمله ورود به شبکه جمع آوری فاضلاب و انتقال به تصفیه خانه فاضلاب و یا انتقال به چاه جاذب، از مخزن سپتیک تانک خارج می شود.

تعداد دفعات مورد نیاز جهت پمپاژ و خارج کردن جامدات و لجن از مخزن سپتیک به 3 فاکتور اساسی ذیل بستگی دارد:

- تعداد نفرات،

- مقدار فاضلاب تولید شده که به تعداد نفرات و میزان مصرف آب بستگی دارد،

- حجم مواد جامد موجود در فاضلاب که به منبع تولید فاضلاب بستگی دارد.

- همچنین اجرای قوانین زیر در حفظ و نگهداری و طول عمر مخازن اهمیت دارد:

- هرگز از روی منطقه سپتیک تانک با ماشین و یا وسایط نقلیه سنگین عبور نکنید.

- هرگز در اطراف منطقه نصب سپتیک درخت و یا بوته نکارید .زیرا گیاهان ریشه دار امکان آسیب به سپتیک و ایجاد شکاف در آن را دارد.

- روی سپتیک تانک ها را با مصالح سنگین مانند بتن و آسفالت نپوشانید.

- رواناب ها را از محل دفن سپتیک دور نگه دارید.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...